Digihive Digihive
Menu
CS

UX a architektura webu

Vyberte si: Hezký design, který bude pro zákazníka nepoužitelný, nebo špatný vzhled s dobrou funkčností? Ani jedno! UX a UI jsou dva stejně důležité kroky, které jen společně zajistí vašemu businessu při tvorbě nebo redesignu webových stránek úspěch. User experience design se stará o to, aby zákazník na webu našel, co potřebuje, bez obtíží, rychle a snadno. Kvalitní návrh UX/UI by měl zajistit díky holistickému přístupu vašemu zákazníkovi plynulý přechod od úvodní strany až ke koupi samotného produktu a nasměrovat ho tam, kam potřebuje.

UX návrh je tedy na první pohled neviditelný, v rámci funkčnosti webu ovšem hraje klíčovou roli. Základním cílem je umožnit návštěvníkovi příjemný prožitek z návštěvy webu, a to ideálně tak, aby se na něj rád vracel a případně ho i doporučil dále.

Jak v rámci návrhu UX postupujeme?

Vytvořit kvalitní UX strategii není jen tak a podílí se na ní celá řada specialistů.

1. Business model a strategie je základ

Ať už se jedná o redesign webu nebo projekt na zelené louce, na začátku si musíme udělat dokonalou představu o vašem podnikání a jeho cílech. Snažíme se pochopit vaši výchozí situaci, motivace, prodejní a marketingové procesy/kanály, zákazníky i konkurenci. Na základě tohoto mixu informací jsme schopni načrtnout základní směřování projektu, zvolit vhodnou formu prezentace nebo doporučit adekvátní technologické platformy.

2. Data, data, data

Pokud máte k dispozici reálná data o uživatelích (např. z webové analytiky), určitě s nimi budeme pracovat. Agregované ukazatele nám mnohdy řeknou více než informovaný majitel podnikání nebo samotní uživatelé. Datová analýza nám pomůže odhalit slabá místa stávajícího webu a zajistí to, že nebudeme dokola opakovat chyby, díky kterým web dosud přicházel o návštěvnost nebo konverze.

3. Uživatelský výzkum

Máte dobré vztahy se stávajícími zákazníky? Skvělé, poprosíme je (nebo vhodně zvolený vzorek respondentů) aby nám dali zpětnou vazbu na vaše produkty a procesy nebo stávající web. Zajistíme tak, že nová webová stránka bude primárně řešit reálné potřeby kupujících.

4. Analýza klíčových slov

Klíčová slova jsou základním stavebním kamenem každého webu. Pomůžou vám určit, co je pro vaše webové stránky zásadní a co byste naopak mohli vynechat. Jsou stěžejním nástrojem při tvorbě informační architektury, SEO i při copywritingu. Zároveň jsou souborem podstatných frází a slov, které uživatelé vyhledávají na internetu, konkrétně třeba na vyhledávačích jako jsou Google nebo Seznam.

5. Informační architektura webu

Na základě všech informací z předchozích analýz vytvoříme vizuální pavučinu jednotlivých podstránek webu, tak abychom si dokázali dílčí informace poskládat do větších celků a nastínili hierarchickou strukturu jednotlivých stránek a to, jak se po nich zákazník bude pohybovat.

6. Dráťák neboli wireframe

Wireframe slouží k vyladění strategického směřování projektu mezi designerem a zadavatelem a dává předchozím datům a analýzám konkrétní podobu. Jedná se o prvotní interaktivní prototyp webu, který si tak již budete moc proklikat, vžít se do role návštěvníka a zhodnotit, jestli jeho struktura obsah i jednotlivé designové prvky odpovídají vaší představě a cílům projektu. K prototypování využíváme moderní cloudové nástroje jako Adobe XD.

7. Uživatelské testování

Prototyp je vhodné představit potencionálním zákazníkům, kteří mohou hned z kraje procesu tvorby webu odhalit klíčové nedostatky a příležitosti a posunout ho na další úroveň bez zbytečného zdržování nebo nákladných změn v dalších fázích procesu. Vybereme vhodné publikum a vytvoříme testovací experimenty na základě který vyladíme váš web k dokonalosti.

Tito klienti už to vědí