Jak začít s e-mail marketingem
Uvažujete, že do svého online marketingu zahrnete také e-mailing? Jde o jeden z méně nákladných marketingových nástrojů, který může vést ke skvělým výsledkům. Nemyslete si, že v dnešní době už e-maily nikdo nečte. Podle studie GetResponse je celosvětová průměrná míra otevření 22,02 %. U našich klientů je to dokonce až 31,26 %. Jestli si stále nejste jisti, zda je pro vás výhodné začít s e-mail marketingem, přečtěte si, jak na něj krok za krokem, a třeba vás přesvědčíme.
Co to je e-mail marketing
E-mail marketing je jedním z účinných nástrojů přímého marketingu, který spočívá v rozesílání dobře cílených zpráv přímo do e-mailových schránek uživatelů. Nabízí mnoho možností, jak oslovit stálé i potenciální zákazníky nebo uživatele. Pomáhá vám udržet vztah se zákazníky, komunikovat novinky, předávat informace o vašich produktech a službách. Je jedním z levnějších marketingových nástrojů, ale co je hlavní – je efektivní.
1. Vyberte program na hromadné rozesílání e-mailů
Abyste mohli začít s rozesíláním e-mailů, budete se na to muset řádně připravit. Posílání obchodních sdělení z vašeho pracovního e-mailu by nedělalo dobrotu – jen si to představte, vyplňovat tu spoustu adres do skryté kopie. Od toho existují programy, které hromadné rozesílání zpráv a plno dalších vychytávek umožňují. My v digihive primárně používáme Ecomail, který má rozsáhlou českou nápovědu, podporu a účet do 200 kontaktů zdarma, a také Mailchimp. Máme zkušenosti i s Targito, SmartEmailingem nebo GetResponse.
2. Začněte sbírat kontakty
Váš první e-mail určitě nechcete poslat pouze svému nejbližšímu okolí, i když maminka by od vás zajisté koupila úplně všechno. Pokud již máte nějakou databázi zákazníků, určitě ji z počátku, než nasbíráte dostatečné množství kontaktů, využijte.
Přihlásit se k odběru vašich e-mailů mohou uživatelé velmi jednoduše – stačí vytvořit a umístit na váš web formulář nebo pop-up okno určené ke sbírání mailových adres. Buďte kreativní a pokuste se uživatele zaujmout, nabídněte jim přidanou hodnotu, něco co za váš e-mail dostanou a nebudou se po prvních dvou zprávách chtít odhlásit. Nabídněte jim na oplátku třeba e-book, slevový kupón nebo dopravu zdarma.
3. Použijte double opt-in funkci
Nezapomeňte, že je potřeba dodržet veškeré legislativní požadavky. Abyste totiž mohli považovat uživatele za přihlášené, musíte využít funkci double opt-in, tedy dvojité potvrzení souhlasu se zasíláním obchodních sdělení. To znamená, že kromě vyplnění e-mailové adresy uživatelem na místě, kde sbíráte kontakty, je nutné mu následně odeslat e-mail, ve kterém musí tento krok potvrdit. To se dělá proto, aby uživatele do newsletteru nezapsal někdo cizí.
4. Roztřiďte si databázi
Pro co největší efektivitu je vhodné vaši databázi kontaktů roztřídit, neboli provést segmentaci. Ze začátku můžete segmentovat zejména na přihlášené uživatele a zákazníky. Jak jste se dozvěděli výše, přihlášení uživatelé dobrovolně vykonali dva kroky, aby mohli dostávat vaše e-maily, zatímco databázi zákazníků jste získali například na základě vašich prodejů na e-shopu. Tomu také musí být uzpůsoben obsah e-mailu a zápatí obsahující text, proč váš e-mail doputoval do jejich schránky a kde je možnost se odhlásit.
Segmentovat můžete různě – podle věku, pohlaví, zájmů. Čím lépe si zákazníky roztřídíte, tím lépe se vám budou tvořit personalizované nabídky na míru.
5. Připravte si šablonu
Udělejte vaše e-maily atraktivní. Vytvořte si šablony pro různé příležitosti a ty využívejte. Předem vytvořená šablona vám nejen ušetří čas, ale pomocí jednotného vizuálního stylu uživatele mnohem více zaujme. Kvalitní grafika přispívá k zapamatovatelnosti a rozpoznatelnosti vaší firmy nebo značky. Elementy šablon pak můžete v editoru e-mailingové aplikace upravovat dle vašich potřeb.
6. Čas na odeslání prvního
e-mailu
Jakmile máte komu e-maily odeslat, připravenou šablonu i jasné a srozumitelné sdělení, jež chcete předat, je čas na váš první e-mail. Nesnažte se být hned z počátku na sílu prodejní, spíše se zákazníkům připomeňte a ukažte jim, co děláte. Nepište zdlouhavé texty, vyjádřete se jasně a srozumitelně. Použijte výzvu k akci, aby bylo příjemcům na první dobrou jasné, co mají po přečtení sdělení udělat.
7. Analyzujte, vyhodnocujte, upravujte
Odesláním e-mailu práce nekončí. Po nějaké době zkontrolujte výsledky a na jejich základě uzpůsobte vaše další e-maily. Možností jak zkoušet, co nejlépe funguje, je A/B testování. Díky tomu lze testovat vhodnost jednotlivých parametrů a to, na které příjemci spíše reagují. Například který předmět způsobuje vyšší open rate (míru otevření), na jakou výzvu k akci budou příjemci častěji klikat (čili kde bude nejvyšší click through rate – míra prokliku) nebo kdy (den a čas) dochází k vyšším výsledkům.
Všechny zmíněné kroky by měly být součástí e-mail marketignové strategie. Zkrátka a jednoduše je potřeba sepsat si, jakých měřitelných cílů chcete dosáhnout, co chcete sdělit, komu to chcete sdělit, jakým způsobem a jaká bude frekvence rozesílky.
Nejste si jisti, že to zvládnete sami, nebo potřebujete poradit? Ozvěte se nám, společně najdeme řešení pro váš e-mail marketing.