Digihive Digihive
Menu
CS
Jak porozumět datům na sociálních sítích

Jak porozumět datům na sociálních sítích

Ztrácíte se v obrovském množství dat, které sociální sítě nabízí? Tápete v metrikách, jenž vám přehledy na sítích předkládají? Stále počítáte jen srdíčka a lajky? Naučte se orientovat v základních metrikách a zjistěte, k čemu můžete tato data využít pro vaši značku.

Pochopte základní metriky

Sociální sítě nabízí plno nejrůznějších dat a údajů o uživatelích. Jak ale správně vybrat, které metriky sledovat? Především záleží na tom, jaké jsou vaše cíle na sociálních sítích. Pro úspěch na sítích je nutné si jasně a konkrétně stanovit cíl. Pokud se snažíte o zvýšení počtu objednávek o 20 % prostřednictvím vašeho e-shopu, sledujte a vyhodnocujte prokliky na něj a dosah příspěvků na něj odkazujících. Zda je vaším cílem rozšířit fanouškovskou základnu o 500 sledujících do 2 měsíců, vyplatí se monitorovat počet sledujících.

Zjistěte, jaké metriky patří mezi ty základní, ty byste měli brát v potaz bez ohledu na vaše cíle. Nezapomeňte však, že počty příznivců a získaných srdíček nejsou vším, protože především kvalitní a originální obsah vyhrává.

Počet sledujících, odběratelů, to se mi líbí (followers, subscribers, likes)

Tato metrika udává počet uživatelů, kteří chtějí dlouhodobě sledovat novinky vašeho profilu. Jestli je vaše firma na sociálních sítích nová, budete pravděpodobně směřovat k navýšení počtu sledujících. Například na Facebooku se dá celkový počet sledujících nebo to se mi líbí sledovat ve vámi zvoleném časovém období. Můžete také zjistit, kolik sledujících je organických a placených a kolik uživatelů vás v daném časovém období přestalo sledovat.

Dosah

Další metrikou, která vám toho může mnoho sdělit, je dosah, anglicky reach. Dosah udává počet uživatelů, kteří alespoň jednou viděli váš příspěvek. Měřit lze dosah celkový a jednotlivých příspěvku. Z toho lze vidět, jakým typům příspěvků se daří lépe a které mají větší šanci dostat se k potencionálnímu publiku.

Imprese na rozdíl od dosahu započítává opakované návštěvy jednoho uživatele. Počet impresí tak bývá větší než počet oslovených uživatelů v rámci dosahu.

Interakce

Engagement, tedy zapojení se, interakce nebo zájem o příspěvek udává, kolikrát uživatelé na příspěvek reagovali, (například lajky, srdíčky nebo reakcemi) komentovali, kliknuli na něj nebo jej sdíleli. Podle počtu reakcí a komentářů, které příspěvek dostane, můžete vidět, zda publikum s vaším příspěvkem souhlasí nebo o něm chce diskutovat a doptávat se.

Zajímavým údajem může být poměr reakcí ke sledujícím. Počet sledujících vašeho účtu se pohybuje v tisícovkách a reakce spočítáte sotva na prstech ruky? Zamyslete se nad tím, jak více byste mohli vy samotní pomocí kvalitního obsahu interagovat s již stávajícími fanoušky a ty neaktivní zapojit do dění a naučit je reagovat. Pomocí organického dosahu sociálních sítí oslovíte pouze část komunity, navíc ne všichni oslovení na příspěvek vždy zareagují. Možná se tak nevyhnete tvorbě placeného obsahu.

Jak pracovat s informacemi o uživatelích

Na sociálních sítích můžete sledovat nejen počty sledujících, ale i údaje o nich. To jsou údaje zejména demografické – informace o pohlaví, věku, zemi a městě. Na Instagramu zjistíte průměrné časy, kdy byli sledující aktivní – lze vidět dny v týdnu i hodiny během dne. Díky těmto informacím o aktivitě uživatelů můžete experimentovat s datem a časem sdílení vašich příspěvků a sledovat, v jakou dobu se těší největší oblibě.

Inspirujte se u konkurence

Sledování profilů konkurentů na sociálních sítích a jejich způsob komunikace na nich vás může obohatit o zajímavé poznatky. Nestavějte však pouze na dojmech. Kromě toho, že existují různé placené nástroje, které vám poskytnou metriky konkurentů, na Facebooku je možné přidat konkurenty do srovnání. To uděláte přímo v přehledu vaší stránky dole v sekci stránky pro srovnání. V sekci „Příspěvky” pak lze porovnat přední příspěvky konkurenčních stránek s vašimi publikovanými příspěvky.

Dnes už nemusíte vytvářet dlouhosáhlé měsíční reporty plné těchto metrik. Pamatujte, že na sociálních sítích chcete být vidět a svou aktivitou na nich podporujete vaši značku a třeba i konverze. Jestli se vám nedaří získávat dosah organicky, možná bude stát za to vyzkoušet placené kampaně. Pokud si na ně sami netroufnete, ozvěte se nám!

Kategorie:

Podobné články

Zpět na výpis článků