Core Web Vitals: co znamenají pro váš web a jak se na ně připravit?
V loňském roce Google oznámil změnu v hodnocení webových stránek ve výsledcích vyhledávání. Od května roku 2021 bude vyhledávač kromě obsahu hodnotit také uživatelský zážitek (z anglického “User Experience”, tedy UX). K tomu budou použity takzvané Core Web Vitals. Podle studie od firmy Screaming Frog zatím splňuje nové požadavky pouze 15 % webů. Core Web Vitals by měly být zahrnuty v každé SEO strategii, připravte se na květnové změny už dnes.
Co to je Core Web Vitals?
Core Web Vitals neboli „základní životní funkce webu” jsou metriky, které hodnotí uživatelský zážitek (UX) na webu. Uživatelský zážitek je dojem, který uživatel získává při procházení vašeho webu. Pokud se mu vaše stránka bude načítat pomalu nebo nenajde rychle to, co hledá, jeho zážitek bude špatný. Tím pádem neprovede nákup nebo neodešle poptávku a nebude se na váš web vracet. Od května 2021 bere tento dojem v potaz i vyhledávač Google, který bude hodnotit:
- rychlost načtení,
- interaktivitu,
- stabilitu obsahu při načítání stránek.
Stránky, které dosáhnou na určitou úroveň uživatelské přívětivosti ve všech 3 metrikách, poté budou ve vyhledávači upřednostňovány. Optimalizace podle Core Web Vitals jde ruku v ruce se SEO (Search Engine Optimalization, tedy optimalizací pro vyhledávače). Váš web se tak objeví na vyšších pozicích ve vyhledávači nejen díky kvalitnímu obsahu, ale také správnému nastavení dle Core Web Vitals, což bude mít přímý vliv návštěvnost webu.
Metriky LCP, FID, CLS – co se pod těmito zkratkami skrývá?
- LCP (Largest Contentful Paint neboli vykreslení největšího obsahu) – metrika, která říká, jak dlouho trvá načtení největšího obsahového prvku na stránce. Tento prvek je nejčastěji video, obrázek nebo velký textový blok. Díky rychlému zobrazení těchto prvků uživatel pozná, že se na stránce něco děje a nemá tendenci odejít.
- FID (First Input Delay neboli prodleva prvního vstupu) – tato metrika se zaměřuje na interaktivitu webu. FID měří dobu od první interakce se stránkou (například kliknutí na odkaz) až po okamžik, kdy prohlížeč na interakci reaguje. To znamená, že když se uživatel snaží na něco na stránce kliknout, očekává, že se mu vyžadovaný obsah zobrazí bez delšího čekání.
- CLS (Cumulative Layout Shift neboli kumulativní posun layoutu) – CLS je zcela nová metrika, která popisuje vizuální stabilitu obsahu webu, tedy jak moc se při načítání stránky mění její rozvržení. Uživatel se totiž snaží s obsahem na vašem webu interagovat a procházet jej. Pokud klikne na váš produkt a najednou se mu ukáže úplně jinak rozvržená stránka, bude muset znovu hledat prvky (například odkaz na kontakt), které chce používat. Skóre CLS se bude udávat v rozmezí 0–1, přičemž nula znamená žádné změny, 1 nejvíce změn.
Web Vitals se budou zaměřovat na tyto tři hlavní metriky, samozřejmě ale Google bude sledovat i další vlastnosti jako optimalizace pro mobilní zařízení, bezpečné procházení (absence škodlivého nebo klamného obsahu), zabezpečení protokolem HTTPS nebo rušivé překryvné reklamní prvky (interstitials).
Jak bude Google hodnotit weby
Pro všechny tři metriky Google vytvořil škály, podle kterých se bude hodnotit uživatelská zkušenost na jednotlivých webech. Vaše skóre tedy může spadnout do kategorie dobré, potřebuje zlepšení nebo špatné. Jak už bylo zmíněno výše, Google bude weby se správně optimalizovanými Core Web Vitals ve vyhledávání upřednostňovat. To znamená, že web musí mít hodnocení „dobré” ve všech metrikách. Hodnoty těchto metrik lze „posunout na zelenou” pomocí programátorského zásahu do webu.
Podle Google budou hodnoty pro hodnocení webu následující:
Zjistěte, jak je na tom váš web
Poté, co Google oznámil konkrétní informace o Core Web Vitals a datum jejich spuštění, aktualizoval i všechny své vývojářské nástroje, kde nyní metriky LCP, FID a CLS naleznete a můžete tak zjistit skóre vašeho webu. Jednorázově si můžete metriky zobrazit v PageSpeed Insights, Core Web Vitals je také možné měřit v Google Search Console, kde zjistíte, kolik stránek vašeho webu je správně optimalizovaných a kolik jich potřebuje nějaké úpravy. Můžete si také nainstalovat rozšíření do Chromu “Web Vitals” a měřit metriky jednoduše v počítači. Dále můžete hodnocení vašeho webu zjistit ve WebpageTest, Chrome User Experience Report, Lighthouse nebo v JavaScript knihovně web-vitals.
Optimalizace, na které se v příštích měsících soustředit
Podle studie firmy Screaming Frog ze srpna 2020 pouze 15 % webů je optimalizováno správně v kontextu metrik Core Web Vitals. Jestli váš web spadá do zbylých 85 %, je čas pustit se do optimalizace. Ta se skládá z řady kroků, včetně zásahů do kódu webu. Doporučujeme se zejména soustředit na zrychlení načítání stránek, omezení dlouhých procesů pro rychlejší interakci, optimalizaci pro mobilní zařízení nebo na zvýšení bezpečnosti webu (certifikát SSL).
Nejste si jistí, že optimalizaci podle Core Web Vitals zvládnete sami? Neztrácejte čas zdlouhavým studováním, co vše na webu upravit a raději to svěřte profesionálům. My se postaráme, aby váš web dosahoval těch nejlepších výsledků a ve vyhledávačích se zobrazoval na vysokých pozicích. Jednoduše nás kontaktujte.